”We have humanized the bank”

Vi får ofta frågan om vilken affärsnytta det ger att arbeta med emotionell intelligens i en organisation eller på ett företag.
Ett enkelt svar är att det mesta blir bättre.

Människors engagemang ökar→
→När engagemanget är stort bidrar människor mer→
→När människor bidrar mer blir arbetet av högre kvalitet→
→När arbetet blir av hög kvalitet blir resultatet bättre→
→När resultatet blir bättre ökar tillväxten→
→När tillväxten ökar blir lönsamheten högre ✅

Som sagt – det mesta blir bättre.

Ett företag som strategiskt har investerat i att öka nivån av emotionell intelligens är Co-operative Bank of Kenya som fick utmärkelsen ”Best Bank of Kenya” av London Financial Times 2010, beroende på bankens exceptionella tillväxt.
Vi fick nöjet att lyssna till Caroline Wamae, Learning and Development Manager på Co-operative Bank of Kenya, när hon talar på Genos International Globala konferens.
Caroline berättade att deras viktigaste nyckel till framgång är att de har humaniserat banken.
De har använt emotionell intelligens för att skapa en kultur som präglas av trygghet och högt engagemang. Tex. så går nu alla nya chefer programmet Leading With Emotional Intelligence.
Resultatet av ett målinriktat arbete har lett till en samarbetskultur präglad av psykologisk trygghet, där inre motivation nu genomsyrar hela banken.
Och lönsamheten och tillväxten bara fortsätter.